Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


JUGOSZLÁV HADERŐ A HÁBORÚBAN (JNA) 3.RÉSZ 1990-1991.(A Jugoszláv Haditengerészet )

 

 

HADITENGERÉSZETI
 
FŐPARANCSNOKSÁG
 
Vojnopomorska
 
oblast
 
-VPO -
 
 
                                                                     JRM
 
 
Főparancsnokság Split / 20 000 -22 000 fő. „Jugoslavenska Ratna Morarnica”
Jugoszláviai Haditengerészet. A JRM a szárazföld (Jugoszlávia Adria tengeri partszakasza) védelmére berendezkedett haditengerészeti erőkkel hozta létre hajózó és partvédelmi egységeit. Négy fregattal (orosz „Koni” hajóosztályú két darab és licenc alapján saját gyártású két darab jugoszláviai „Kotor” osztályú fregatt). , öt járőr tengeralattjáróval, tizenhat rakétás hajóval, 14. torpedó naszáddal, több járőr hajóval, aknaszedő és telepítő hajókkal és szárazföldi bázissal rendelkezett a JRM. Szárazföldi bázisai voltak Pula, Sibenik, Split-Lora (fő bázis), Ploce (Kardeljevo), Vis szigeten Komiza és Vis településeken, Lastovi szigeten Ubli településen,és Boka Kotor öbölben Tivat településen. Több járőrhajó bunkert használtak a tengerparti részen , három volt Dugi Otok szigeten, egy volt Vis szigeten, három volt Brac szigeten, kettő volt Lastovo szigeten, Ploc ( Kardeljevo) Neretva folyó deltában pedig három .További hat álcázott kikötő volt Rab szigeten, három Molat szigeten, kettő Dugi Otok szigeten, kettő Rogoznica településen, egy pedig Mljet szigeten.
 
A II. Világháború után a Josip Broz Tito vezette „partizán” hatalom hadserege jelentette a Jugoszláv állam alappilléreit. A hadseregen belül a határok megvédése érdekében fejlesztésre került a haditengerészet .
 
Nagy Járőr Hajók (VPBR).
 
 1980-82-ben a szovjetektől két rakétás fregattot vásároltak a „Koni „ osztályból a JRM a hajózó hadrendjébe. Az egyik a VPBR-31 „Split” a másik pedig a  VPRB-32” Koper „(VPBR = Veliki Patrolni Brod). A VPBR-31 Split (1990-ben kapta a nevét Beograd-ban) a JRM fregattja, klasszikus nagy járőrhajó. A „Koni „ hajóosztály (NATO) besorolású . 1976. július 14-én készült el a Fekete tenger-i „Zelenodolska” hajóépítő üzemben. A JRM 1980-ban vásárolta meg a szovjetektől a hajót ,majd 1982-ben még egyet a VPBR-32 Koper hadihajót.
A nyolcvanas években a „Koni” osztályhoz hasonló, licensz alapján, saját fregattok álltak elő Kraljevica (Rijeka) hajógyárban a jugoszlávok. Ezen fregatt csoport a „ Kotor” hajóosztály nevet kapta. Ezen két „hazai „ fregatt volt a  VPBR-33 „Kotor” (1986.) és a VPBR-34 „Pula” (1988.). A VPBR-31-est a JRM Split-i Lora kikötői bázisán állomásoztatta egészen 1991-ig, a háború kitöréséig.
 
1991.november 15-én a a VPBR-31 „Split” a „TG Kaštela” hadihajó csoport vezérhajójaként a csoportot Korcula –Hvar szigetnél folyó harcokat követően, elhagyja Split felségvizeit . Vis szigeti bázisra , majd onnan a Crna Gora-i Boka kotor kikötőkbe távozik. A hajó mára már nincs aktív szolgálatban.
 
Tengeralattjárók a JRM-ben.
 
Sava” osztály:
 
1990-ben a JRM fő támadó tengeralattjáró osztályát képezte a „Sava” osztályú „Sava” (P-831) és a P-832 „Drava” tengeralattjáró. A „Sava” osztályú támadó tengeralattjárókat 1978-1982.között fejlesztették ki, állították szolgálatba a JRM-ben A „Sava” (P-831) fel volt szerelve hat 533mm. torpedóvetővel. Gyors rakétatámadás végrehajtására , a P-832 „Drava” tengeralattjáró állt rendelkezésre ,mely nyolc szovjet Osa I osztályú rakétát működtetett. Mára már kivonták a szolgálatból .
 
 „Heroj” osztály:
 
Már a 60-as években volt három kisebb „Heroj” osztályú tengeralattjáró a JRM szolgálatában ,P-821 „Heroj” (1968.), P-822 „Junak” (1969.) , P-823 „Uskok” (1970.). melyek négy torpedóvetővel voltak felszerelve.
 
Akkor még a Sutjeska osztály két kiképző tengeralattjárója is jelen volt a JRM-ben ,de ezeket 1980-ban kivonták.
 
„Una” osztály:
 
A JRM diverzáns feladatokra kifejlesztette 1981. és 1989.közti időszakban a a „Una” osztályú tengealattjárókat: P-911 „Tisa”, P-912 „Una”, P-913 „Soča”, P-914 „Zeta”, P-915 „Vardar” , P-916 „Kupa”.
A tengeralattjáról titokban képesek voltak vízi aknamezőket telepíteni ,illetve diverzáns erőket az ellenséges zónába juttatni.
 
A JRM miután kivonta erőit a horvátországi felségvizekről, Crna Gora –i Boka Kotor (Kotori öböl) bázison állomásoztatta „Una” osztályú tengeralattjáróit, kivéve a P-914 „Zeta” ,melyet a horvát hadsereg megszerzett és átkeresztelt P-01 „Velebit” névre és szolgálatba állítottak a HRM(Horvát Haditengerészet) kötelékébe 2001-ig. 2009-ben Crna Gora ,mint önálló állam a Boka Kotor-i öbölben lévő haditengerészeti bázison lévő „Una” osztályú tengeralattjárókkal kapcsolatban úgy határozott, hogy egy illeti Horvátországot egy Szerbiát, és Szlovéniát , kettő maradna Crna Gora –i tulajdonba. A döntés mellett javasolták, hogy az „Una” tengeralattjárókat múzeumi kiállítási tárgyként kezeljék.
 
A 60-as években francia licensz (PR-77-es) alapján a JRM szolgálatba állította a „mini” tengeralattjárójukat, az R-2 –eseket ,melyet búvár személyzet működtetett . Főképpen a speciális alakulat alkalmazhatták.
 
Torpedó naszádok  -
 
A JRM szolgálatában álltak a tüzér-hajó (RTOP) osztály 401 (Končar) „torpedó naszád „járőrhajói . A hajóosztály svéd dizájnon alapult, két P-15 rakétával és egy Bofors ágyúval volt felszerelve ,légvédelem céljából. A járőrhajók feladata volt az ellenséges tengeralattjárók felderítése , lokalizálása, valamint a tengeri határsávban való járőrözés. Súlyúk 237.6 tonna, teljes felszereltséggel 250 tonna, hosszúságuk 44,9m., szélességük 7,86m., maximális sebesség 40 csomó.
A járőrhajók :RTOP-401 „Rade Koncar” , RTOP-402 "Vlado Četković „(később horvát hadizsákmányként a HRM szolgálatában RTOP-21 Šibenik) ,RTOP-403 „Ramiz Sadiku”, RTOP-404 „Hasan Zahirović-Laca”, RTOP-405 „Jordan Nikolov– Orce” , RTOP-406 „Ante Banina”.
 
Az 1977-ben gyártott ,RTOP-402 "Vlado Četković, és az 1977-ben Kraljevica-i hajógyárban gyártott TČ-222 "Partizan II"" a háború kirobbanásakor horvát hadizsákmány lett. A HRM mindkét hajót szolgálatba állította RTOP-21 „Šibenik” és TB-51 „Vukovar” néven.
 
RTOP-402 "Vlado Četković (1991. szeptember 28-tól HRM ,RTOP-21 „Šibenik”):
 
 
A hajó közel 260 tonnát nyomott. Hosszúsága 44.99m. ,szélessége pedig 8.4m. Két gázturbinás „Rolls-Royce Marine Proteus 52 M/558 (3309 kW/4500„lőerős”) és két MTU 16 V 538 TB91 (2647 kW/3600 lőerős) dízelmotor hajtotta. Átlagban 22. tengeri csomóval haladt ,maximális sebessége 40 csomó volt. Navigációt a „Decca 1226 „ radar látta el. Védelmét , négy hadihajók elleni „Saab Missiles RBS 15B” rakéta látta el, mely 80km-es hatótávolsággal birt. Továbbá „Bofors SAK 57 L/70” 57mm. 12km. hatótávolságú löveg. Valamint hatcsöves „AK-630” 30mm. , 4 km hatótávolságú ágyú.
 
RTOP-403 „Ramiz Sadiku”,
 
A hajó súlya 237.6 tonna volt, de teljes felszereltséggel 250 tonna. Hossza 44,9 m. szélessége pedig 7,86m. . Maximálisan 40 csomóval volt képes haladni . Két gázturbinás „Rolls-Royce Marine Proteus 52 M/558 (3309 kW/4500„lőerős”) és két MTU 16 V 538 TB91 (2647 kW/3600 lőerős) dízelmotor hajtotta Fegyverzete : két P-20 gyorstüzelő és két „Bofors” svéd 57mm-es agyú.
 
RTOP-404 „Hasan Zahirović-Laca”,
 
A hajó súlya 237.6 tonna volt, de teljes felszereltséggel 250 tonna. Hossza 44,9 m. szélessége pedig 7,86m. . Maximálisan 40 csomóval volt képes haladni . Két gázturbinás „Rolls-Royce Marine Proteus 52 M/558 (3309 kW/4500„lőerős”) és két MTU 16 V 538 TB91 (2647 kW/3600 lőerős) dízelmotor hajtotta Fegyverzete : két P-20 gyorstüzelő és két „Bofors” svéd 57mm-es agyú.
 
RTOP-405 „Jordan Nikolov– Orce” ,
 
A hajó súlya 237.6 tonna volt, de teljes felszereltséggel 250 tonna. Hossza 44,9 m. szélessége pedig 7,86m. . Maximálisan 40 csomóval volt képes haladni . Két gázturbinás „Rolls-Royce Marine Proteus 52 M/558 (3309 kW/4500„lőerős”) és két MTU 16 V 538 TB91 (2647 kW/3600 lőerős) dízelmotor hajtotta Fegyverzete : két P-20 gyorstüzelő és két „Bofors” svéd 57mm-es agyú.
 
 
RTOP-406 „Ante Banina”.
 
A hajó súlya 237.6 tonna volt, de teljes felszereltséggel 250 tonna. Hossza 44,9 m. szélessége pedig 7,86m. . Maximálisan 40 csomóval volt képes haladni . Két gázturbinás „Rolls-Royce Marine Proteus 52 M/558 (3309 kW/4500„lőerős”) és két MTU 16 V 538 TB91 (2647 kW/3600 lőerős) dízelmotor hajtotta Fegyverzete : két P-20 gyorstüzelő és két „Bofors” svéd 57mm-es agyú.
 
„Osa” gyors aknavadász hajók -
 
RČ-301 „Mitar Acev” Osa Limena osztályú ,orosz gyártású aknavadász hajó .A JRM szolgálatában mint aknavadász gyors járőrhajó hadihajó szolgált . A hajó 37,5m hosszú, 7,64m széles volt. Három M504 B2; 12.500 KS motor hajtotta maximálisan 40 csomóval. A személyzet 21 fő volt, a fegyverzete pedig két AK-230 –as 30mm-es agyú, egy 12.7 mm-es automata agyú, és négy SS N 2A „Styx“ rakéta. 1991.évben a horvát haderők a hajót megszerezték és mint hadizsákmány a Horvát Haditengerészet kötelékébe (HRM) OBM-41 Dubrovnik néven szolgálatba állították.
 
További RC szolgáltak a JRM –nél:
 
RČ-302 Vlado Bagat –
RČ-303 Petar Drapšin –
RČ-304 Stjepan Filipović-Stevo –
RČ-305 Žikica Jovanović-Španac –
RČ-306 Nikola Martinović –
RČ-307 Josip Mažar –Šoša –
RČ-308 Karlo Rojc –
RČ-309 Franc Rozman-Stane
 
RČ-310 Velimir Škorpik –1991.évben a horvát haderők a hajót megszerezték és annak fegyverzetét 1994 évben a HRM „Kralj Petar Krešimir IV” járőrhajóra és OBM-41 Dubrovnik aknavadász hajóra szerelték át.
 
Torpedó naszádok -
 
A JRM hatékony torpedó naszádokat állított hadrendbe 1967-től 1971-ig. A hajó szovjet „ Projekt 206” osztályú , NATO besorolása pedig „Shershen” . A naszádok a Krajivica-i hajógyárban készültek el. A torpedó naszádok jellemzői: 145 tonna súlyúak voltak, 34,6m hosszúak és 6,75m. szélesek, három M503A három propelleres dízel motor hajtotta őket maximálisan 30 csomóval. Fegyverzet:két AK230 agyú, négy 533mm-es torpedó.
 
TČ-211 Pionir
TČ-212 Partizan
TČ-213 Proleter
TČ-214 Topčider
TČ-215 Ivan
TČ-216 Jadran
TČ-217 Kornat
TČ-218 Biokovac
 
TČ-219 Streljko -1991.évben a horvát haderők a hajót megszerezték és annak fegyverzetét a HRM „Kralj Petar Krešimir IV” járőrhajóra és OBM-41 Dubrovnik aknavadász hajóra szerelték át.
 
 TČ-220 Crvena zvezda
 
TČ-222 Partizan II -1991.évben a horvát haderők a hajót megszerezték és mint hadizsákmány a Horvát Haditengerészet kötelékébe (HRM) TB-51 Vukovar.
 
TČ-221 Partizan III
 
- Kraljevica hajógyárban készített torpedó naszád, a JRM szolgálatában mint TČ-222 "Partizan III" hadihajó szolgált. A hajó szovjet „ Projekt 206” osztályú , NATO besorolása pedig „Shershen”. A TC -222 a Krajivica-i hajógyárban készült a TC-221 alapján 1971-ben.
Súlya 145 tonna volt, de teljes fegyverzettel elérte a 170 tonnát. Hossza 34,6 m. szélessége 6,75 m. Három M503A dízel motor hajtotta maximálisan 47 csomóval. A személyzet 24 fő volt , ebből 12 tiszt és 12 tengerész. Fegyverzete két AK-230 30mm-es ágyú, négy 533mm OTAM 53-206 torpedó
 
TČ-223 Napredak
TČ-224 Pionir II
 
„C-80” járőrhajók - 
 
PČ-132 Kalnik
PČ-133 Velebit
PČ-134 Romanija
PČ-135 Triglav
PČ-136 Lovčen
PČ-137 Rudnik 
PČ-138 
PČ-139 
PČ-140
 
„Mirna” járőrhajók -
 
Krajevica-i hajógyárban a JRM részére 1979-től 1985-ig tizenegy „Mirna” osztályú járőrhajó gyártottak. Első fázisban négy darabot, majd kettőt és végük öt darabot. A hajók 40mm-es „Bofors” D70 ágyukkal, M71 4X20mm-es négycsövű gépágyúval, „Strela „2M rakétákkal, 128mm-es „Svitac” rakétával voltak felszerelve. A hajók 146 tonnát nyomtak, 32m. hosszúak, és 6.75m. szélesek voltak. Merülési mélység 1.7 m. Két „ SEMT-Pielstick 12PA4V200VGDS” dizzel motor hajtotta a hajókat. 28 tengeri csomó sebességre voltak képesek ,”Sperry Bridge Master „ radarral és „Simrad SQS-5Q3D/SF szonárral rendelkeztek. A „Mirna „ osztályban ,1980-ban gyártották le a PČ-171 „Biokovo“ járőrhajót( a horvát hadsereg birtokába került ,mint OB-61 „Novigrad”) ,1982-ben az PČ-176 „Mukos“. (a horvát hadsereg birtokába került ,mint OB-62 „Solta”),1984-ben a PČ-180 „Cer“(a horvát hadsereg birtokába került ,mint OB-63 „Cavtat”), 1985-ben a PČ-181 „Durmitor““(a horvát hadsereg birtokába került ,mint OB-64 „Hrvatska Kostajnica” ).
 
 PČ-171 Biokovo
 
Az 1983/84 évben a Kraljevica hajógyárban épült járőrhajó 125,3 tonnát nyomott, de teljes felszereltségében 142,3 tonnát. Hossza 32,02m. volt szélessége pedig 6,74 m.. Két darab 2.426 kW-os dízel motor hajtotta maximálisan 31 csomóval.Fegyverzete egy 40/70mm-es „Bofors” ágyú, egy 20/IV mm-es M-75 ágyú, egy I/IV „lanser” MTU-4 „Strela-2M” felszerelt rakéta, egy RB-128mm-es „Svitac” rakéta és nyolc MDB. A hajó „DECCA” 1216C radarral rendelkezett és RTU-100/M katonai rádió telefonnal. Mélységmérő ATLAS-460 , további tájékozódási technikai eszközök voltak felszerelve, SIMRAD SQ3D/SF, MK Kompas K-120, SAGEM LHS . 
 
PČ-172 Pohorje
PČ-173 Koprivnik
PČ-174 Učka
PČ-175 Grmeč
PČ-177 Fruška gora
PČ-178 Kosmaj
PČ-179 Zelengora
 
PČ-176 „Mukos“/OB-62 Šolta: a 143 tonnás hajó 32m. hosszú és 6.75m. széles volt. Két darab „SEMT-Pielstick 12PA4V200VGDS” dizel motor hajtotta és 28 tengeri csomóval volt képes haladni. Védelmét „ Sperry Bridge Master E” radar és „Simrad SQS-5Q3D/SF” szonár , 1 x Bofors D70 40mm/70 ágyu , 1 x M71 Hispano 4x20mm/90 gépágyú látta el.
 
PČ-181 „Durmitor“/OB-64 „Hrvatska Kostajnica”: a 143 tonnás hajó 32m. hosszú és 6.75m. széles volt. Két darab „SEMT-Pielstick 12PA4V200VGDS” dizel motor hajtotta és 28 tengeri csomóval volt képes haladni. Védelmét RM1216A vagy RM1216C radar és „Simrad SQS-5Q3D/SF” szonár , 1 x Bofors L/70, D70 40mm/70 ágyu , 1 x M71 Hispano 4x20mm/90 gépágyú látta el.
 
 
PČ-180 „Cer“/OB-63 „Cavtat” ”: a 143 tonnás hajó 32m. hosszú és 6.75m. széles volt. Két darab „SEMT-Pielstick 12PA4V200VGDS” dizel motor hajtotta és 28 tengeri csomóval volt képes haladni. Védelmét RM1216A vagy RM1216C radar és „Simrad SQS-5Q3D/SF” szonár , 1 x Bofors L/70, D70 40mm/70 ágyu , 1 x M71 Hispano 4x20mm/90 gépágyú látta el.
 
Járőrhajók- CO1 osztály:
 
A hajó osztály első motorosa a  PBR 501 volt, majd ezt követte a PBR 524. Az osztály általános technikai jellemzői voltak, a 76mm-es agyú, valamint a 40mm-es L60 «Bofors» ágyú, valamit szovjet mélytengeri bombák. Elektronikája Decca 45 radar család, valamint amerikai SQL lokátorok. A dízelmotorok Man gyártásúak voltak.
Az első típusok után a hajó osztályt modernizáláták, fejlesztették ,mely során megépítették a PBR-519 (később 340) , PBR-520 (később 341), PBR-521 (később 342), PBR-524 (később 346) . A hajók két Bofors ágyúval lettek felszerelve, a 40mm-es L70 és 40mm-es L60 típusból. A Simrad cég által gyártott lokátort szerelték fel és a Decca 1226-os családból látták el radarral.  A PBR-521 hajót négy 20mm-es ágyúval látták el a 40mm-es L60 helyett.
 
PBR-501 1951. Kraljevica
PBR-502 1951. Kraljevica 
PBR-503 1952. Kraljevica 
PBR-504 1952. Kraljevica
PBR-505 1952. Kraljevica 
PBR-506 1952. Kraljevica 
PBR-507 1953. Kraljevica 
PBR-508 1953. Kraljevica 
PBR-509 1953. Kraljevica 
PBR-510 1953. Kraljevica 
PBR-511 1953. Kraljevica 
PBR-512 1954. Kraljevica 
PBR-513 1954. Kraljevica 
PBR-514 1954. Kraljevica 
PBR-515 1954. Kraljevica 
PBR-516 1955. Kraljevica 
PBR-517 1955. Kraljevica 
PBR-518 1955. Kraljevica 
PBR-519 1956. Kraljevica 
 
Az 1956-es évben gyártották le a Kraljevica hajógyárban. A járőr hajó 245 tonnát nyomott, de teljes felszereltségben 260 tonnás volt. Hossza 43,13m. szélessége 6,30m. volt. Két darab 1.103kW-os dízel motor hajtotta, maximálisan 15 csomóval. 45 fő személyzet látta el a szolgálatot a hajón. Fegyverzete két 76mm-es ágyú ,egy 40mm- s L70»Bofors” ágyú, egy 20mm-es M-75, két 20mm-es M-71 ágyú, négy RBU-1200mm szovjet rakéta , két RB-128mm-es rakéta, „Svitac” , két BDB MK-6 és két KDB. Radar „DECCA” RM 1226, RTU-100 katonai rádiótelefon, további tájékozódási eszközök voltak „Nedinsco” vézérlő/szituációs asztal, SAL long 59 sebességmérő, ZK ANSCHÜTZ Standart IV , SIMRAD SQ3D/SF, ATLAS-470 mélységmérő.A hajó újjáépítése után PBR-346 azonosítóval látták el.
 
PBR-520 1956. Kraljevica 
PBR-521 1956. Kraljevica 
PBR-522 1956. Kraljevica 
PBR-523 1956. Kraljevica 
PBR-524 1957. Kraljevica
 
Járőrhajók-CO2 osztály :
 
A «korvet» hajó osztály első motorosa a  PBR 551 «Mornar» (később 346 ) volt, majd ezt követte a PBR 552 «Borac» (később 347) . Az osztály általános technikai jellemzői voltak, a két 76mm-es agyú, valamint a két 40mm-es L60 «Bofors» ágyú, 20mm-es «Oerlikon» ágyú, valamit szovjet mélytengeri bombák. Elektronikája Decca 45 radar család, valamint amerikai SQL lokátorok. A dízelmotorok Man gyártásúak voltak.
Az első típusok után a hajó osztályt modernizáláták, fejlesztették ,mely során a hajók két 40mm-es L70-es Bofors ágyúval lettek felszerelve, valamint kaptak négy RBU-1200mm-es szovjet mélytengeri bombát és négy 20mm-es ágyút. A Simrad cég által gyártott lokátort szerelték fel és a Decca 1226-os családból látták el radarral.  
 
PBR-551 Mornar 1957. Kraljevica 
 
Az 1964-es évben gyártották le a Kraljevica hajógyárban, 1973-ban felújították, és szolgálatba állították a Tivat hadikikötőben. A járőr hajó 385 tonnát nyomott, de teljes felszereltségben 413 tonnás volt. Hossza 56,98m. szélessége 6,76m. volt. Három darab 1.545kW-os dízel motor hajtotta, maximálisan 20 csomóval. 61 fő személyzet látta el a szolgálatot a hajón. Fegyverzete két 76mm-es ágyú ,két 40mm- s L70»Bofors” ágyú, két 20mm-es M-71 ágyú, négy RBU-1200mm szovjet rakéta , két RB-128mm-es rakéta, „Svitac” , két RDB MK-6 és két KDB. Radar „DECCA” RM 1226, Marconi és RD-1 katonai rádiótelefon, további tájékozódási eszközök voltak „Sagem” szituációs asztal, SAL long 25 sebességmérő, ZK ANSCHÜTZ Standart IV , SIMRAD SQ3D/SF, ATLAS-470 mélységmérő.A hajó újjáépítése után PBR-346 azonosítóval látták el.
 
PBR-552 Borac
 
 Aknaszedő hajók:
 
Általános jellemzői voltak a hajóknak: súlyúk 150 tonna volt, de teljes felszereltségben 190 tonna. Hosszúságuk 32,5m. szélességül pedig 6,5 m. Két Paxman 12YHAXM 1.100 KS (820 kW), 12 V (2 x 550 KS) turbó kompresszoros dízel motor és egy 500 KS turbó kompresszor nélküli PEML ,két 60 KW generátorral ellátott Perkins dízel motor hajtotta az aknavadászokat , maximálisan 13 csomóval.
Fegyverzetük :egy 20 mm „Oerlikon” ágyú ,később pedig 20mm-es „Hispano” ágyú.Akna elleni technikai felszereltség: PEML 3, MDL 3, AEL, ABL, AKL
 
M-151 Vukov Klanac  
M-152 Podgora 
M-153 Blitvenica 
M-161 Gradac  
M-141 Maun  
M-142 Brseč    
M-143 Iž    
M-144 Olib
 
Deszant roham csónak:
 
 A JRM 1980. években a tengerpart menti szigetek védelmében elkészített néhány deszant hajót. A Vela Luka (Korcula) városnál lévő „Greben” hajóüzemben 1975-1984. közt készültek el a roham csónakok/hajók. Az első széria (601-620) még egy dízel motorral jöttek ki a gyárból és egy M-71 20mm-es löveggel. A második szériában (621-632) elkészült hajók már két motorral és két M-71 20mm-es löveggel készültek el. A deszantoláshoz szükségszerűen 80 katona fért el a hajó. A hajót maximálisan 6 tonnával terhelhették. A hajók 30 csomóval voltak képesek maximálisan haladni.
Fegyverzetük a két 20mm-es agyún, lövegen kívül még fel voltak szerelve automata 30mm-es gránátvetőkkel. A személyzet nyolc fő volt.
 
DJČ-615
DJČ-624
DJČ-613
DJČ-623
DJČ-612
DJČ-602
DJČ-603
 
1977-ben a Korcula sziget Vela Luka-i „Greben” hajógyárban elkészült a DJČ-615 tip. "11" deszant –roham hajó. A horvát hadsereg 1991-ben megszerezte és DJB-104 szolgálatba állította a haditengerészetében. 1983-85-ben szintén a „Greben „ gyárban elkészült a DJČ-624 tip. "22", mely a horvát haditengerészetben DJB-106 néven szolgálatba állítottak 1991-ben. Hasonló sorsra jutott az 1978-ban a „Greben” gyárba elkészült DJČ-613 tip. "21", mely DJB-107 szolgált a HRM-ben. Az 1983-85. „Greben” gyártott DJČ-623 tip. "22" a horvátok DJB-105, az 1977.”Greben” gyártott DJČ-612 tip. "11" pedig DJB-103 márkanévvel állították a HRM szolgálatába. Az 1977-ben „Greben” gyártott DJČ-602 tip. "11" és DJČ-603 tip. "11" a HRM , DJB-101 és DJB-102 márkanéven állították hadrendbe.
                                  
Oktató –iskola- hajók:      
 
Jadran- három árbocos 58,2m. hosszú, 8,9m. széles és 39.1m magas 1931-ben Hamburg városban gyártott hajó.
 
Galeb-1951-ben Olaszországban készült Regia Azienda Monopoli Banane (RAMB)-Genova, 2500 KS –os két Fiat típusú erős dízel motorral felszerelt oktató hajó. Hossza 117 m, szélessége 15,13 m, súlya 5377 t .Fegyverzete négy darab 40mm-es Bofors ágyú L60., két 20mm-es M-75 ágyú, három „lanszer” MTU-4 „Strela 2M” rakéta. Radar „DECCA” RM 1226 és 1226AC, Redifon és Amplidan katonai rádiótelefon, további tájékozódási eszközök voltak „Nedinsco” vézérlő/szituációs asztal, SAL long 59 sebességmérő, ZK ANSCHÜTZ Standart IV , Navigon navigációs eszköz, «Sperry» kurzográf, ATLAS-470 mélységmérő.
 
kisvitorlások:
 
A JRM két kétmotoros gyakorló vitorlást állított szolgálatba. Az egyik az Elan 43 típusú „Bojana” a másik pedig az Elan 43 osztályú „Milena VIII osztályú vitorlások. A vitorlások hossza 13.085 m. szélessége 4 m., súlyúk  8.453 kg. A személyzet hat főből állt . A vitorla magassága 15.3 m. volt. Sebességük 13. csomó.
 
Tankerek:
 
Üzemanyag szállítók:
 
PN-26 Sipa 
PN-27 Lignja
 
Ivóvíz szállítók:
 
PV-16    
PV-17 Alga
 
Szállító hajók:
 
PO-91 Lubin    
PO-92 Ugor   
PO-93 Kit   
PT-61 Koral
PT-62 Alga
PT-71 Meduza 
 
A horvátok 1991-ben ,Šibenik-ben megszerezték, az 1956-ban Trogir-ban gyártott „Meduza” hajóosztályhoz tartózó PT-71 HRM hadihajót. A hajó 43,7m. hosszú volt, 8.2m. széles, 684KW-os dizel motor hajtotta. Védelemre egy „Bofors” 40mm. agyú és egy 20mm-es gépágyú szolgált. Tíz tengeri csomóval volt képes haladni.
 
PT-72 Jastog
 
Öbölben alkalmazott vontató –toló hajók:
 
LR-71-1991. évben a horvátok hadizsákmányként a saját haditengerészetükben                                                                 szolgálatba állították.
 
LR-72 
 
LR-73-1991. évben a horvátok hadizsákmányként a saját haditengerészetükben                                                                 szolgálatba állították.
 
LR-74    
LR-78
 
Nyít vizi hajók vontató-toló hajók:
 
PR-37 Zubatac    
 
PR-38 Tunj 
PR-39 
 
PR-41 Orada
Súlya: 369 t. Hosszúsága 29.5 m. szélessége pedig  8.2 m. Két darab 685 kW-os B&W 6T 23 V-V0-2 dízel motor hajtotta, maximálisan 12 csomóval. Személyzet 15 fő volt, ebből egy fő kapitány. Fegyverzete két 20mm-es ágyú.Radar DECCA1290
 
Deszantoló –aknatelepítők:       
 
 DSM-110-1991. évben a horvátok hadizsákmányként a saját haditengerészetükben                                                                 szolgálatba állították.
                       
DTM-219-1991. évben a horvátok hadizsákmányként a saját haditengerészetükben                                                                 szolgálatba állították.
                       
PDS-705 –későbbiekben „Goran” elnevezéssel kompként üzemelt- A hajó, mely 1954/56 évben készült a Pula-i hajógyárban és 1975 évben felújították a Tivat-i hajóüzemben, több mint 159 tonna súlyú volt. Két 221KW-os dízel motor hajtotta maximálisan 9,6 tengeri csomóval. Tizennégy fős személyzet szolgált a hajón, mely négy-öt napos kikötőn kívüli tengerjáró szolgálatot tudott ellátni egy huzamban. A hajó fogyasztása 113 kg/óra volt. Fegyverzete két 20mm-es M-71 löveg . „Decca 110 radarral, és Atlas-460 mélységmérővel volt felszerelve. 
 
 PDS-713 -1991. évben a horvátok hadizsákmányként a saját haditengerészetükben                                                                 szolgálatba állították. A hajó, mely 1954/56 évben készült a Pula-i hajógyárban és 1975 évben felújították a Tivat-i hajóüzemben, több mint 159 tonna súlyú volt. Két 221KW-os dízel motor hajtotta maximálisan 9,6 tengeri csomóval. Tizennégy fős személyzet szolgált a hajón, mely négy-öt napos kikötőn kívüli tengerjáró szolgálatot tudott ellátni egy huzamban. A hajó fogyasztása 113 kg/óra volt. Fegyverzete két 20mm-es M-71 löveg . „Decca 110 radarral, és Atlas-460 mélységmérővel volt felszerelve. 
 
Folyami szállító hajók:      
 
            R-302 Bizon  
            R-303            
 
Egyéb hajók:
 
Motorcsónakok:
 
CMP-25- készült 1986-87 Vela Luka hajóüzemben.
A csónak 2,7 tonna súlyú volt, de felszerelve 3,85 tonna súlyt nyomott. Hossza 8m. szélessége 2,9m. .Két 147kW-os motor hajtotta meg, mely 56/62 km/h maximális sebesség elérést engedte. Fegyverzete: egy darab 12,7mm-es géppuska 500 lőszerrel. Radar :DECCA-170. Kommunikációs eszköz rádió telefon:UKT-FM 66/17. Tájékozódást beépített mágneses iránytű segítette.
 
CMP-21 „Burin
A motorcsónakot 243 kw-os benzin motor hajtotta maximálisan 22 tengeri csomóval. Folyamatosan a vízen 12 órás szolgálat ellátására volt képes, mely során óránként 95-55 kg üzemanyagot fogyasztott el . Személyzet három fő volt. Súlya 2.5 tonna . A hajó 1972/73.évben készült el a Punat hajóüzemben. Maximálisan tíz fős felfegyverzett katonát volt képes szállítani.
 
CMP-78
CMP-80
 
Bárkák:
 
1 BM-58 „Barbara”
9 BM-61
2 BRM-31
3 BRM-41
2 BRM-51
1 BRM-53
8 BRM-81
13 BMT-1
2 BH-1 
2 BH-11 
2 BŠ-21 .
BS-22
BMT-6
BMT-13
BM-64
BM-65
BRM-88
BH-12
 
 A háború első fázisában ,három bárka is a HRM kezébe került a JRM kötelékéből:
 
BRM-83 (gyártva:1981.Punat) búvár bárka
BMT-51 szállító bárka (1978-1981.Punat)
”Krasnica” motoros bárka (Punat 1978-81)
 
RML-307 folyami járőrhajó
A JNA,1952-ben (Macvanska Mitrovica ) gyártott RML-307 "Slavonac"folyami járőrhajóját megszerezték a horvátok és a PB-91 Šokadija folyami őrhajóként szolgálatba állították .További két folyami járőrhajó került horvát szolgálatba a PB-92 és PB-93.
 
PS-12 „Spilac-1976-ban a Beograd-i Tito hajógyárban elkészült a PS-12 „Spasilac” hajó, a háború alatt a horvát hadsereg megszerzett 1991-ben és BS-73 Faust Vrančić újrakeresztelt, mint parancsnoki hajót. A hajó 1590 tonna súlyt nyomott, 55.5m. hosszú és 12m. széles volt. Két 4340 „lőerős” dizel motor hajtotta, és 13 tengeri csomóval volt képes haladni. Védelmét „Kelvin Hughnes Nucleus 5000R” radar , M-71 gépágyu 2X20mm. , és M-75 gépágyu 4X 20mm. látta el.
A hajó raktéri kapacitása :250 tonna rakomány, 490 tonna üzemanyag, 48 tonna víz ,5.tonna kenőanyag.
 
LDI-18-darus hajó- A hajógyár „Tito” Beograd üzemében készült el 1980.05.22-én a LDI-18-as darus hajó. A hajót a Dunán keresztül juttatták el Montenegróba, ahonnan a Split-i Divulje bázishoz (Trogir) .Onnan az 1991-es harcok során kivonták a Tivat-i (Montenegro) Kumbor bázisra
 
 BS-72-oktatóhajó
A horvátok megszerezték 1991-ben a lengyel gyártású „Moma” osztályú BŠ-72 Andrija Mohorovičić oktatóhajót a JRM-től. BŠ-72 Andrija Mohorovičić a lengyelországi Gdansk város Stocznia Północna hajógyárban készült 1971.évben. A hajó az orosz «Projekta 861» osztályhoz tartozott, NATO neve «»Moma». Jugoszláv haditengerészeti szolgálatba 1972-ben állították PH-33 jelzéssel. Súlya 1260 tonna volt, de teljes felszereltséggel elérte az 1540 tonnát. Szélessége 10,8 m. hosszúsága pedig 73,3 m.Két darab Zgoda-Sulzer 6TD48 (3.600 KS) dízel motor hajtotta, maximális 17 csomóval.A személyzet 37 fő volt, ebből 4 tiszt. A hajó Racal Decca BT 502 radarral volt ellátva. Fegyverzete: egy légvédelmi PZO 20 mm-es agyú.
 
Yachtok
1991.évben horvát kézre kerültek az 1963-ban Korcula-án gyártott „Podgorka” yacht (HRM:Ucka) ,az 1987-ben Kraljevica-ban gyártott yacht ( HRM: Jadranka),valamint „Zrinska „ és Cista Velika” yacht-ok.
 
 
Haditengerészet helikopterei ,
 
A JRM Split bázisának haditengerészeti légügyi objektumai közé tartozott a Divulje légi bázis, ahol a Gazella helikopterek mellett állomásoztatta KA-25PL, KA-28, MI-8 helikoptereit.
A KA (Kamov) 25 –NATO jelzése Hormone- szovjet haditengerészeti feladatok ellátására szolgáló helikopter volt, Nikolai Iljich Kamov tervezése alapján.
1961-ben által szolgálatba .Ka-25 helikoptert két a pilóta fülke feletti turbina motor hajtotta, mely során a két rotorlapát ellentétes irányba mozgott.
A Kamov „család” tagjai voltak:
 
Ka-25PL és a Ka-25BSh (Hormone-A) tengeralattjáró felkutatására felszerelték radar és szonár rendszerrel.
Ka-25T (Hormone-B)-támogató rakétákkal felszerelt.
Ka-25 –rakétákkal ellátott.
Ka-25PS (Hormone-C) -mentőhelikopter
Ka-25BShZ -aknavadász.
Ka-25B (Hormone-A) –tengeralattjáró elleni.
Ka-25F –támadó helikopter.
Ka-25V -.
Ka-25TL –rakétával ellelátott
 
 
 
Folyami Flottila ,
 
Parancsnoki hajó:
 
      RPB-30 Kozara (gyártva: Ausztria),
      36 Šabac (gyártva. Jugoszlávia)
 
Folyami aknatelepítő hajók:
 
„Neštin” osztályú jugoszláv gyártású hajók:
 
          RML-331 Neštin -
          RML-332 Motajica -.
         RML-333 Belegiš -.
           RML-334 Bosut -.
          RML-335 Vučedol -.
          RML-336 Djerdap -.
 
„307 „osztályú hajók:
 
         RML-307
         RML-308
         RML-309
           RML-310
 
Folyami járőr hajók:
 
„21”osztályú jugoszláv gyártmányú hajók:
 
ČMP-21
ČMP-22
ČMP-23
ČMP-24
 
„25”osztályú jugoszláv gyártmányú hajók:
 
ČMP-25
ČMP-26
ČMP-27
 
„302”osztályú jugoszláv gyártmányú hajók:
 
PČ-302
PČ-303
 
Támogató hajók „101” osztályú jugoszláv gyártmányú hajók:
 
DČ-101  
DČ-102
 
 
 
 
 
 
 
 

FOLYTATÁS A TOVÁBBI RÉSZBEN

 

A mappában található képek előnézete JNA-Jugoszláv Néphadsereg

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.