Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


HORVÁT FEGYVERES ERŐK (Haditengerészet-HRM)

HORVÁT HADITENGERÉSZET
(HRM)
 
 
 
Haditengerészet/Hrvatska ratna mornarica – HRM
kapcsolódó link:
 images--18-.jpg
 

A Jugoszláv Néphadsereg Haditengerészetének (JRM) központja a közép-dalmáciai Split nagyvárosban működött. Horvátország geográfiai területén Közép-Dalmáciában volt a JRM 8.számú haditengerészeti szektora (8.VPS) Sibenik központtal. Ezen régióban és VPS zónában jelentős számú haditengerészeti és partvédelmi erő állomásozott, tartott fent haditechnikai raktárt és rakétabázist.

További VPS volt Isztria és a Kvarner öböl régiójában 5. számú szektor Pula városban lévő parancsnoksággal és a környékén lévő katonai létesítményeivel.   

 

Horvátország Isztria és Kvarner öböl (Primorska és Goranska ) régióját lényegében a horvátok lakták többségben, a szerbek a nagyobb városokba főleg Rijeka-ba koncentrálódtak. A régióban lévő JNA erők és JRM erők ezáltal elszigetelődtek, és nem lehetett azt sem figyelmen kívül hagyni, hogy a sorállomány mellett a hivatásos és tartalékos állomány jó részét is helyi horvátok alkottál.

 

A helyzetet átlátta a JNA katonai vezérkari törzse és az 1991.  szeptemberi harcok előtt már a horvátokkal tárgyalásos és békés úton próbálták elérni azt, hogy a JNA és JRM szabadon elhagyhassa bázisait és kivonhassa erőit Horvátországból.

A tárgyalások során a konfliktus és a nézőpontok szembenállása a JNA haditechnikai eszközeinek kivonásában és a Területvédelmi (TO) raktárbázisok hadianyagának további birtoklásában éleződött ki. A JNA minden hadianyagot ki akart vonni és semmit sem akart a horvátok kezébe adni, viszont a horvátok igényt tartottak egyes haditechnikára és a TO raktárakra, azok tartalmára.

Isztria és a Kvarner öbölrégióban a JRM viszonylag békés úton hagyta el bázisait.

 

kapcsolódó link:

  http://www.wolfline.eoldal.hu/cikkek/horvatorszagi-hadszinterek---lika-es-primorska-goranska-regio-4.resz--velebit-es-primorska-.html

 

 

Közép-Dalmáciában annyival másabb volt a helyzet, hogy bár a tengerparti zónát horvátok lakták többségben, a belső „Zagorje”, „Krajina” tájegységekben már szerb többségű települések is voltak. A szerbek többsége ezen két tájegységre koncentrálódott, ami egyfajta hátországi biztonsági zónát adhatott a JNA katonai műveleteihez.

A JNA Benkovac és Knin bázisairól kívánta a dalmáciai (észak és középső régió) tájegységet teljes egészében bekebelezni.

 

A 1991. szeptemberi harcok során a horvát védőknek sikerült megtartani az észak- dalmáciai Zadar várost a közép – dalmáciai  Sibenik várost a JNA, Benkovac és  Knin felől történő offenzívájával szemben.

Sikerült megtartaniuk a tengerparti zónát egyben Zadar várostól Sibenik, Split, Omis, Makarska, Ploce városokon át a Peljesac félszigetig. Valamint dél-dalmáciában Dubrovnik várost, de azt teljesn körbezárta a JNA és JRM.

 

A horvátok a Sibenik város közelében feltartóztatták és visszavonulásra kényszerítették a Jugoszláv Néphadsereg szárazföldi erőit, miközben blokkolták és blokád alá vették a Jugoszláv Néphadsereg Haditengerészet 8. Haditengerészeti Szektor (VPS) Sibenik erőinek összes katonai létesítményeit (kivéve Lastovo és Vis szigetet) .

 

kapcsolódó link: Haditengerészet JRM

http://www.wolfline.eoldal.hu/cikkek/jugoszlav-hadero-a-haboruban--jna--3.resz-1990-1991.-a-jugoszlav-haditengereszet--.html

http://www.wolfline.eoldal.hu/cikkek/jugoszlav-hadero-a-haboruban--jna--4.resz-1990-1991.--a-jugoszlav-haditengereszet-.html

 

 

Ezalatt Zagreb horvát fővárosban a JNA katonai vezetése és a horvát katonai vezérkara folyamatos megbeszéléseket folytatott a fegyveres konfliktus elkerülése végett, az az a JNA erőinek békés úton történő horvátországi kivonásáról ( felszerelés és fegyverzettel- kivéve a területvédelmi katonai bázisok haditechnikai parkját, melyre a horvátok igényt tartottak-)  

 
 
1991. szeptember 12-től a Horvát Köztársaság elnöke,  dr Franjo Tudman  Sveta Letica katonai vezetőt nevezte ki a  megalakuló Horvát Haditengerészet (HRM) élére. Az első hajó, mely a megalakuló HRM birtokába került az a DJB-103 deszantolásra használatos roham hajó(motoros kishajó) volt, melyet a horvátok 1991. szeptember 15-én vettek tulajdonukba a Jugoszláv Haditengerészet (JRM) Vela Luka (Korcula sziget) öbölben lévő bázisánál.
 
Fontos történelmi esemény és egyben taktikai lépés volt a horvát erők részéről a JNA és JRM haditengerészeti katonai körzet VPO katonai objektumainak birtokba vétele. Ezen objektumokban a VPO JRM/JNA jelentős számú haditechnikai, partvédelmi és haditengerészeti eszközt és muníciót tárolt.
 

A JNA Zecevo-Rogoznica ( Közép-Dalmácia) részen állomásozó 118. partvédelmi-tüzér csoportja (OTB) teljes megsemmisült, és a haditechnikai eszközök egy része a horvátok kezébe került. A Horvát Hadsereg (HV) katonáiból és a rendelkezésre álló megszerzett JNA fegyverzetből lehetőség nyílt a horvát haditengerészet felállítására.

 

Rogoznica JNA bázisról a horvátok megszerezték az ott tárolt 130.mm-es ágyút és a 142. számú mobilizált partvédelmi divízió teljes felszerelését. Trbounje (Drnis város közeli) településnél lévő katonai objektumban maradt a divízióból két ütege, melyet a helyi szerb területvédelmi erők megszereztek a Zitnica településnél lévő fegyverzeti JNA raktár tüzérségi lőszer készletével együtt.

A horvátok viszont megszerezték  Sibenik városnál lévő JNA „Razine” és „ Subiceva”  tüzérségi eszközöket tároló depójából az ott tárolt hadianyagot, valamint ellenőrzés alá vonták Zecevo településnél és Solta (Marinac Rat) szigeten lévő „SNAR” (Stantsyiya Nazemnoy Artilleriyskoy Razvedki) orosz gyártmányú tüzérségi –elleni radart.

 

Zvornice (Split régió) JNA rakéta bázisát a horvátok ellenőrzés alá vonták és az ott tárolt hadianyagot birtokba vették és bevonták a horvát haditengerészeti erőkhöz.

 

A horvátok egyik legeredményesebb fegyverzet foglalását 1991. szeptemberben a „Mala Bara és Zelena Tabla” katonai akció során hajtották végre a Neretva folyó deltavidékén. A horvát erők „ Lucka „ gárdája és „Ploce” kikötői dolgozók sikeresen foglalták el a JRM 8. VPS Ploce ( Neretva folyó deltavidéke) településnél lévő 372. könnyű tüzér légvédelmi divíziójának bázisát.

 

kapcsolódó link: Dalmácia hadszíntér feldolgozás alatt

 

 

Dalmáciában a HRM a többi JRM katonai létesítményeit is blokkolja és veszi sorra ellenőrzés alá Zadar várostól Ston ( Peljesac félsziget) városig. 

 
1991.szeptember 14-15. a horvát erők  dél-dalmáciai Ploce (Neretva folyó deltavidéke ) városban és környékén végrehajtják a „Zelena Tabla „ és „Mala Bara” katonai akcióját, mely során a horvát erők sikeresen veszik birtokukba  a JNA/JRM VPO a haditechnikai raktárát és objektumait :
 »Uvala Tati­nje« – Ploče
 »Otok Pločica« – Ploče
         »Uvala Bačine« – Ploče
 »Duba« – Ploče
 »Brijesta« (öböl Brijesta) – Ploče
 »Soline« (öböl Soline) – Ploče
 
.Ezzel  kezdetét vette a zsákmányolt  fegyverzetből a horvát erők felszerelése Dalmáciában és egyben a HRM egységek haditechnikai ellátása.
 

Split városban a „Bumeráng” önkéntesekből álló csoport megkezdi Split városban egy HRM központi parancsnokság kialakítását . A csoport már 1991. januárban megalakult.

1991. szeptember 21-én  megkezdte működését Split város védelmében a helyi HRM erő Kastel tengeröbölben lévő bázisán. 

Sibenik városban lévő „Kulina” JRM haditengerészeti bázisról a horvátok megszereztek harminchárom hadihajót (köztük voltak működésképtelenek is) . A horvátok az ellenőrzésük alá kerülő hajógyárakban renoválták a hadihajókat és szerelték fel ismét fegyverzettel és állították hadrendbe a HRM kötelékébe. 

1991. szeptember 28-tól a Haditengerészeti Javító és Technikai Üzem (Mornaričko-tehničkog remontnog zavoda „MTRZ” ) által hadrendbe állítható JRM hadihajó zsákmányból Sibenik „Kulina” haditengerészeti bázisán a HRM létrehozza két harcoló csoportját (borbena grupa „BG”) :

-  haditengerészeti támadó csoport (Udarnih pomorskih snaga „UPS”)

- partvédelmi tengerészeti csoport ( Obalnih pomorskih snaga „OPS” )

A horvátok a Sibenik városban birtokba vett hajókon kívül további hadihajókra tesz szert, valamint további polgári hajókat alakít át „hadrafoghatóvá”.

1991.szeptember 14-15-én a horvátok megszerzik a JRM „ DJC-612 hadihajóját a Korcula szigeten lévő Vela Luka-i „Greben” hajógyárban és azt átirányítják a biztonságos Omis tengerparti város Cetina folyón lévő kikötőrészébe. Ugyanakkor Ugljan szigeten lévő Kali településnél és Pasman szigeten állomásozó polgári halászhajóból „hadra fogható” aknavadászokat állítnak hadrendbe Zdenko Vidov parancsnok vezetésével. Az átalakított hadi feladat ellátására alkalmas hajókból megalakult az első Fegyveres Hajózó Osztag (Odred Naoruzanih Brodova „ONB”) Kali tengerparti városkában. Az ONS kontrolálta Pasman tengeri csatornát és az Adria középső régióját.   

A Ploce –i akciót követte a közép-dalmáciai Sibenik városnál lévő JNA/JRM VPO „Kulina”  haditengerészeti objektumának és a  JNA /JRM által használt hajógyárának  „Velimir Skorpik” 1991.09.16-22. közti birtokba vétele. Az akcióban jelentős szerepet vállalt a  horvát erők Sibenik-i 113. brigádja és rendőri erői.   Ezzel  a HRM  a „Kulina” bázisról 15 darab  hadi kishajóhoz és bárkához jutott hozzá, mely a JRM  használatában voltak. A V. Skorpik hajógyárban újabb 19. darab hadi kishajó és bárka került a horvátok birtokába. Összességében ezzel a HRM 34. darab hadihajót és bárkát tudhatott a magáénak a JRM hadizsákmányból.
A hadizsákmányból a HRM létrehozta 1991. 09.29-től a  Sibenik-i korábbi JRM haditengerészeti bázison két a harcoló  hajózó csoportját:  
 
JRM megnevezése: RTOP-402 -  HRM elnevezése: RTOP-21 Šibenik
JRM megnevezése: TČ-222 -  HRM elnevezése: TB-51 Vukovar
JRM megnevezése: RČ-310 - HRM elnevezése:   OBM 41 Dubrovnik
JRM megnevezése: PČ-171 - HRM elnevezése:   OB-61 Novigrad
JRM megnevezése: PČ-180 - HRM elnevezése:   OB-63 Cavtat
JRM megnevezése: PČ-181 - HRM elnevezése:  OB-64 Hrvatska Kostajnica
 
 
A haditengerészet számára a megszerzett  a hajózó technika mellett fontos volt a partvédelmi  haditengerészeti  erők  (Obalne pomorske snage/OPS) létrehozása.
 Ehhez rendelkezésre állt a  JRM  a partvédelmi  haditengerészeti  bázisainak haditechnikai parkja, tüzérségi  eszközei. A horvátok  a  JRM partvédelmi tüzér ütegek (OTB)  objektumainak ,bázisainak elfoglalására hasonló taktikát követtet, mint korábban  a JNA és JRM katonai objektumok birtokba vételénél.:
 Zirje szigetén a horvátok létrehozzák partvédelmi-tüzérségi ütegüket (OTB) nyolc 90.mm-es ágyúval, és több tízezernyi gránáttal. Emellett létrehozzák Solta szigetén állomásozó erőiből a partvédelmi- tüzér üteget, nyolc Marinac Rat területére kihelyezett 88.mm-es ágyúval, valamint nyolc „mozgó” mobil ágyúval. A horvátok négy mobilizálható ágyúval erősítették a partvédelmi-tüzér üteg –Pelegrin ( Hvar sziget ) és három ágyúval partvédelmi –tüzér üteg Razanj (kihelyezve Brac szigetre) erőiket. Egy ágyú maradt Solta sziget Vela Straza magaslatán, biztosítva Split tengerhajózási útvonalát egészen 1991. november 15-ig. Ezt követően  az ágyút áthelyezik a Déli Hadszíntérre.

A Horvát Haditengerészet (HRM) huszonnégy 88. és 90.mm-es agyúval,, nyolc 85.mm-es ágyúval felszerelve öt üteget hozott létre Hvar szigettől egészen Zirje szigetig. A HRM továbbá rendelkezett hat darab 130.mm-es, négy 85.mm-es, négy 90.mm-es, összesen tizennégy darab ágyúval.

1991. szeptember 20-tól a HRM Samogradskih Vrata ( Zirje szigettől északra lévő) tengerrésztől egészen Hvar szigetig biztosították a tengerhajózási vonalat.

http://www.wolfline.eoldal.hu/cikkek/horvatorszagi-hadszinterek--jadransko-more-adria-tenger.html

 
 Körzet Pula és Brijun sziget : Rat ( fok ) „Rt”. Barbariga (4x 155mm), Mali Brijun (6x 150mm),Veli Brijun (3x 150mm), Veli Brijun / Peneda (4x 66mm), Rt Kumpar (4x 76mm),Rt Muzilj (4x 88mm), Kope (2x 190mm), Svetica (2x 88mm, 2x76mm)
 
Losinj sziget körzete : Tovar (4x 88mm), Rt. Privlaka (4x 88mm), Rt Cikat (aka Cigale, 2x76mm)
 
Kornati szigetek: Silba sziget (4x 80mm), Premuda sziget (4x 76mm), Ist sziget (4x 90mm),
 
Molat sziget / Bonaster (4x 76mm), (Northern) Zirje sziget(2x 90mm)
 
Rogoznica körzete: Zecevo (4x 90mm), Smokvica sziget (4x 80mm),
Rogoznica (5x 130mm, 5x 100mm, 20x 85mm)
 
Split körzete: Solta sziget / Marinca rat (4x 80mm), Veli Drvenik sziget (4x 90mm),
Brac sziget / Razanj (2x 85mm), Split-Duilovo (nem ismert), Split-Kasjuni (nem ismert)
 
 
Vis sziget körzete: Bisevo sziget (4x 80mm), Barjaci szigetek (4x 80mm), Stupisce (4x 90mm),Rt Nova Posta (4x 80mm), Sveti Juraj (4x 66mm), Smokovo Polje (4x 90mm), Talez (?x 130mm)
 
Hvar sziget körzete: Rt Kabal (4x 75mm), Scedro sziget (2x 88mm)
 
Korcula sziget körzete: Raznjic (4x 88mm), Berkovica (2x 85mm), Velo Dance (2x 85mm),Privala (2x 85mm)
 
Lastovo sziget körzete: Mrcara sziget (4x 88mm), Velje More (4x 88mm)
 
Mljet sziget körzete: Goli rat (4x 80mm), Rt Gruj (4x 88mm)
 
Dubrovnik körzete: Sipan sziget (4x 88mm), Rt Petka (4x 88mm), Rt Pelegrin (4x 88mm),Cavtat (4x 76mm), Molunat (2x 150mm)
 
 
A HRM  1991. 09.14-én a  JRM OTB-90mm  ütegét (  Zirje) , 1991.09.16-án az OTB- 100mm ütegét (Zecevo), 1991.09.19-én  az OTB-  88mm. ütegét ( Smokvica) , 1991.09.20-án  az OTB-88mm.ütegét (Marinci rat-Solta) , 1991.09. 24-én az OTB-85mm. ütegét ( Razanac-Brac) , 1991.09. 17-én  OTB-85mm. ütegét  (Privala- Korcula) és OTB-88mm. ütegét  ( Raznjic-Korcula) , 1991. 09.21-október 01. közt pedig  a JRM/JNA Rogoznica –ban és Solta szigeten lévő Kasjuna, valamint a Split-ben lévő Duilovo  teljes tüzér ütegeit  vette birtokba.

Vis szigeten az első JRM tengeri blokád során, 1991.szeptember 17-23. közt a JRM „Galeb” parancsnoki iskola hajója, 404. RTOP hajója, öt rakétás motoros hajója (naszád), két torpedó naszádja és további egyéb kisebb motoros hajói állomásoztak.

1991. év végére 1992 év elejére két RTOP hadihajó, két rakétás naszád és két torpedós naszád állomásozott Vis szigeti JRM bázison.

A JRM miután az adriai tengerparti bázisairól összevonta megmaradt hadihajó flottáját Vis szigeti bázison, létrehozva a Taktikai Csoport (TG) Vis hadihajózó erőt ( egy VPBR-34., egy RTOP, két rakétás naszád, két torpedó naszád ) megkezdte második tengeri blokádját, kiterjesztve azt több tengerparti kikötővárosra, majd november 8-tól megkezdik harmadik tengeri blokádjuk végrehajtását. Ezen blokád már nem érintette az észak-adriai szektort (Isztria „Pula” bázis, Kvarner öböl ) részét, mert onnan már kivonta a JRM erőit Vis szigetre illetve közép- adriai szektorba, valamint a crna gorai „Boka Kotor” és „Kumbor” bázisra. Továbbá nem érintette Lastovo, Mljet, Vis szigeteket sem, amiket még a JRM kontrolált 1992. májusig.      

 

Miután a JRM 1992. májustól kivonta haditengerészeti erőit Lastovo és Vis szigetről a HRM megkezdte a szigetek korábbi JRM bázisainak ellenőrzés alá vonását és sziget védelmének megszervezését.

 

1992. június 15-én a Hvar sziget „Pelegrin” részen lévő 85.mm-es horvát 7. számú partvédelmi tüzér ütegből (OTB) két 85.mm-es ágyúval, két légvédelmi 20.mm-es ágyúval, és két légvédelmi 12.7 mm-es géppuskával ellátott egységet áthelyeznek Vis szigetre a „Smokova”  korábbi JRM laktanyába. Az áthelyezést követő hónapokban Vis szigeten megkezdték az egység kiképzését. A kiképzés végén 1991. július 16-tól az egység egy új üteget képezhetett Vis szigeten OTB „Smokova” Vis elnevezéssel.  A Vis szigeti üteget egy 85.mm-es ágyúval még megerősítik, melyet Ploce HRM bázisról irányítanak át Vis szigetre.  Ezzel a 85.mm-es ágyúk száma három darab lett. 1994. februárban három darab 100.mm-es ágyúval bővült az üteg haditechnikai felszerelése. Vis sziget stratégiai elhelyezkedése végett a szigeten a HRM (horvát haditengerészet) 1992.december 1-től közép- adriai tengeri szektor megfigyelése ellenőrzése végett, radar állomást létesítettek a horvátok a sziget Hum 587. méteres magaslatán. A szigeten önkéntesek toborzásra révén megalakult helyi horvátokból az önálló honvédő század „Kokoti-Vis” százhúsz fővel.  A sziget geostratégiai helyzete révén a megfigyelő radar állomást ( OSMiO HRM) folyamatosan felszerelték további haditengerészeti eszközökkel, többek közt partvonal megfigyelő rendszerrel (POM), Enhanced Peregrine és GEM SC-2050 XS belső határvíz figyelő radarral, ZERP külső határvíz figyelő radarral, meterológiai figyelővel, ellátták megfigyelő toronnyal, óvóhellyel, energia központtal, parancsnoki objektummal. A radarállomás ellenőrizte a közép-adriai tengeri szektort.  

A HRM  a birtokba vett  hajózó parkkal és partvédelmi ütegekkel, valamint további technikai a haditengerészeti eszközeivel megkezdte  saját bázisainak létrehozását és működtetését . Ezen bázisai voltak:
 
Pula városnál (Isztria)
Kovča­nje –  Mali Loši­nj sziget  
«Uvala Panikovac« – Šibenik
Divu­lje – Trogir
 »Brižine« – Kaštel Sućurac
»Lora« – Split
 »Po­ljud« (katonai öböl HRM) – Split
 »Marjan bázis « – Split (Marjan félsziget)
«Galija»– Split
 »Uvala Tati­nje« – Ploče
 »Otok Pločica« – Ploče
 »Uvala Bačine« – Ploče
 »Meja« –Korčula
katonai objektumok-hajó bunkerek:
 
»Zagračina« – Dugi Otok
 »Paprenica« – Dugi Otok
 »Bukašin« – Dugi Otok
 »Parja« – sziget Vis
 »Maslinova« (öböl Maslinova) – sziget Brač
 »Smrka« (öböl Smrka) – sziget Brač
 »Kruščica« (öböl Kruščica) – sziget Brač
 »Sito« – sziget Lastovo
 »Kremena« – sziget Lastovo
 »Duba« – Ploče
 »Brijesta« (öböl Brijesta) – Ploče
 »Soline« (öböl Soline) – Ploče
 
A HRM  főparancsnokságát a Split városban lévő korábbi JNA/JRM VPO  objektumában « Lora» alakította ki , több mint 1850 fővel. További bázis parancsnokságokat  alakítottak ki  Pula, Šibenik, Split, Ploče. városoknál, illetve haditengerészeti figyelő központot ,radar bázist Lastovo és Vis szigeteken.
 
A HRM mellett megalakult a horvát folyami flottilla  (Rijecana Ratna Flotila/RRF) ,»Dráva» és «Sisak» csoportjai.
A «Dráva» flottillát , mely 1991.november 14-én alakult meg , Ivan Stanković, Vlado Grozdanić,  Josip Matković vezette.
 
A HRM a hajózó egységeit erősítette meg a vegyes tengerész-gyalogos egységek (Mješoviti odred mornaričkog pješaštva / MOMP):
 
-Brač szigeten a «Bročki brovi» egység , Neven Katić vezetésével-
-Hvar szigeten a «Zvirovi» egység,  Gilvo Panajoti  vezetésével-
- Korčula  sziget «Morski psi» egység ,  Zdravko Žuvela vezetésével –
-Pelješac félsziget  Tomislav Ančić vezetésével-
- tengerészgyalogos század «Vange'»-
- honvédő század Vis sziget «Kokoti'» , Dinko Čikalović vezetésével-
- deszantoló hajózó divízió , Ivan Bakavić vezetésével-
 

 http://www.wolfline.eoldal.hu/cikkek/horvat-fegyveres-erok--tengereszgyalogsag-momp-ugljan-dugi-otok-.html

http://www.wolfline.eoldal.hu/cikkek/horvat-fegyveres-erok--tengereszgyalogsag-momp--zvir-hvar-.html

1991. októberben Korcula szigeten lévő horvát katonai erők csatlakoznak a HRM erőihez és a Horvát Hadsereghez (HV).

 

Novemberig Kraljevica ( JNA katonai hajógyára Rijeka régióban) településtől egészen Ston városig ellenőrzés alá vonja a HRM. 

 

 

1992.évben a Sibenik bázisról a HRM hadihajózó állományát átköltöztetik Split város „Lora” haditengerészeti kikötőjébe (korábban JRM központi bázis).

 

A HRM három kontrol zónára osztotta fel az Adria tenger horvátországi területét:

  • Észak- Adria szektor ( bázis Pula városnál)
  • Közép- Adria szektor (bázis Sibenik városnál)
  • - Dél-Adria szektor (bázis Ploce városnál)

A HRM első parancsnokának Franko Perkovic-ot nevezték ki. A horvát haditengerészet többször is szerkezeti átalakításon esett át. 1993. augusztusában a haditengerészet felveszi a Flotta Horvát Haditengerészet  (FHRM) elnevezést, amit 2007/2008. évben változtatnak át Flottilla HRM és Parti-őrség RH  névre.

Észak- Adria Szektor Parancsnokág HRM:

1992. év áprilisára a HRM a Horvátországhoz tartozó északi adriai tengerészt kontrol alá veszi ( Észak-Adria Szektor) . A szektort a HRM  Pula városban lévő haditengerészeti parancsnoksága ( hotel Rivijera és hotel Veli Joze)  irányította, kontrolálva:

- Muzil, (15.km2),

-Valalunga, Sv. Andrija sziget és Katarina sziget (2. km2),

-Hidrobázis, Fazana erdő, Barbariga (2.km.2),

-Kamnejak, Marleta, Turtunj, Brodomonte, Radio Far, Premantura (4.km2),

-Lindar, Savudrija, Plovanija, Svetica (80.hektár)

 

Svetica : A JRM Pula járásban lévő legtitkosabb bázisa volt a „Svetica”, mely három kilométerre feküdt Sisana falutól és tizenhat kilométerre Pula várostól a Kale és Kuje tengeröblök közti szárazföldi magaslaton. A bázis parancsnoki és megfigyelő központja volt a JRM-nek. Belátható volt a tengerparti rész egészen a Velebit hegy lábánál lévő Senj városkáig. Továbbá remek kilátás nyílt Cres, Zeca, Losinj, Susak és Unije szigetekre is. A bunker lényegében atom és biológiai támadás ellen is biztos védelmet nyújtott, ezért titkossága és stratégiai helyzete nagy fontossággal bírt. A bunkerben szolgált a radar és vizuális megfigyelő csoport, mely irányította a partvédelmi tüzérséget. 

 

területeket. A katonai erők a „Istarskih brigada” és „Vladimir Gortan” laktanyákban állomásoztak. A HRM Brijuni sziget „Cista Velika” kikötőnél állomásoztatta RTOP-401 rombolót „ Petar Kresimir IV”, „Cetina” és „Krka” deszant hajókat, „Jadranka” és „Ucka” katonai célra átalakított jachtokat.

 

 1991. október 21-től Pula ( Isztria) város hadikikötőjében is megalakult a HRM. Erőivel kontrolálta az Adria északi szektorát, Cres, Krk, Losinj, Rab, Molat és Premuda szigeteket.

Isztria védelmét a 119. brigád látta el, mely 1991. szeptember 7-én alakult meg, mint Nemzeti Gárda (ZNG) dandára. Létszámukat a már működő 56. honvédőzászlóaljból és önkéntesekből állították ki a brigádnak. Fő bázisa a dandárnak Pula volt a horvátok kézébe került polgári repülőtéren. A dandár egységeit Rovinj és Labin városokban alakította ki a Pula központi parancsnokság mellett. A brigádból létrejött a 73. számú HRM katonai rendész század.

Aszázad Pula, Labin és Rovinj önkéntesei alkották. Jól felszerelt állomány feladata volt a Pula reptér biztosítása, diverziós feladat ellátása, Muzil városka „Bradamonte” katonai létesítmény –egykori erőd- biztosítása.

A HRM miután a JRM és a JNA kivonta fő erőit Isztria és Kvarner öböl területéről, nekilátott az aknamentesítésnek és a tengerhajózási útvonalak megtisztításának. Elsőként „Babariga” korábbi JRM bázist kezdték el, ahol a létesítményt elhagyó JNA katonák a hadikészletet a tengerbe szórták. Barbariga területét követte Valalunga, ahol a JNA katonák az ott lévő katonai raktárból motorcsónakokkal elhozott hadianyagot szintén a tengerbe szórták. A továbbiakban következett Brijuni szigetek (Vanga, Peneda, Madona) Venige öböl . Brijuni szigetek, Muzil, Barbariga területéről több mint 14 000 tüzérségi lövedéket (gránátot) hatástalanítottak a tengerből a horvátok. További közepes aknavetőhöz tartozó gránátot semlegesítetek több tucatjával Cres sziget öblében is.

1991. szeptemberében megalakult Losinj szigeten az Önálló Tengerészgyalogos Zászlóalj ( Samostalni bataljun mornarickog pjesastva)

 

1991. szeptember 14-én a JNA miután elhagyta Isztria és Kvarner bázisait a 119. brigád után a horvátok létrehozzák újabb dandárjukat, a 152. brigádot, majd megalakult Pula repülőtéri biztosító egység.

1991.október végén Medulin kemping területén megalakult a HRM MOMP tengerész-gyalogos százada a „Vanga” elit egység. A „Vanga” század biztosította Stinjan félsziget nyúlványon lévő „Punta Kristo„ és a Pula városban lévő „Zonka” objektumokat, a „Babariga” objektumot Fazane településnél. A század feladat volt biztosítani Pula tengeröblét, megakadályozni a JRM hadmozgását. A Vanga század egyébként részt vett 1992-ben a Dubrovnik harcmezőkatona akcióiban, 1993-ban a Maslenica hadműveletben.

A Vanga század a HRM Észak-Adria Szektor műveleti erőihez tartozott, mint a HRM tengerész-gyalogos egysége.

 

Muzil településnél 1991.december 26-án már megkezdte működését a HRM tiszti törzse, miután december 14-én a JNA elhagyta Muzil katonai objektumát. Decemberben a horvát isztriai erők nagy része részt vett likai tájegység hadszínterein folyó harcokban, és Dubrovnik dél dalmáciai zónájában folyó harcokban és Zadar hadszíntéren (Novigrad harcmező). 
 
 
A JRM a hajózó állományából zsákmányolt
 
a hadihajó park a HRM birtokába
 
Rakétavetővel rendelkező naszádok:
 
 
A JRM szolgálatában álltak a tüzér-hajó (RTOP) osztály 401 (Končar) „torpedó naszád „járőrhajói . A hajóosztály svéd dizájnon alapult, két P-15 rakétával és egy Bofors ágyúval volt felszerelve ,légvédelem céljából. A járőrhajók feladata volt az ellenséges tengeralattjárók felderítése , lokalizálása, valamint a tengeri határsávban való járőrözés.
               
 
RTOP 11             Kralj Petar Krešimir IV     1992
 
A hajót 1991. évben készítették el a Kraljevica-i hajógyárban.“Kraj“ hajóosztály tagja, mely hasonló a JRM „Koncar“ hajóosztályához tartozó hadihajókhoz. 1992.év március 21-én a RTOP-11 „ Kralj Petar Krešimir IV“ megkezdi szolgálatát a HRM hadihajózó kötelékében. Állomáshelye Split-haditengerészeti kikötő „Lora“.A hajó 385 tonnát nyomott, hossza 53,6 m., szélessége pedig 8,5 m.Három M504B-2 típusú 11300 kW –os hajtotta, maximális 36 csomóval. Legénysége 33 fő, ebből 5 tiszt, 12 altiszt, 16 tengerész .
Fegyverzete: négy „Saab Bofors RBS 15B 90km hatótávolságú támadó rakéta.Továbbá 12 km hatótávolságú Bofors SAK 57 L/70 Mark ágyu, valamint 5 km hatótávolságú AK-630M agyu.
2001. évben a HRM szolgálatba állította a RTOP-11 „testvérét” a szintén „Kralj” osztályú RTOP-12-est” Kralj Dmitar Zvonimir”.
 
 
 
RTOP 21             Šibenik  1991 (1978)
 
RTOP-402 "Vlado Četković (1991. szeptember 28-tól HRM ,RTOP-21 „Šibenik”):
A hajó közel 260 tonnát nyomott. Hosszúsága 44.99m. ,szélessége pedig 8.4m. Két gázturbinás „Rolls-Royce Marine Proteus 52 M/558 (3309 kW/4500„lőerős”) és két MTU 16 V 538 TB91 (2647 kW/3600 lőerős) dizelmotor hajtotta. Átlagban 22. tengeri csomóval haladt ,maximális sebessége 40 csomó volt. Navigációt a „Decca 1226 „ radar látta el. Védelmét , négy hadihajók elleni „Saab Missiles RBS 15B” rakéta látta el, mely 80km-es hatótávolsággal birt.Továbbá „Bofors SAK 57 L/70” 57mm. 12km. hatótávolságú löveg, valamint hatcsöves „AK-630” 30mm. , 4 km hatótávolságú ágyú.
 
 
Torpedóval elátott naszád:
 
TB -51            Vukovar   1971
 
Kraljevica hajógyárban készített torpedó naszád, korábban a JRM szolgálatában mint TČ-222 "Partizan II" hadihajó szolgált. A hajó szovjet „ Projekt 206” osztályú , NATO besorolása pedig „Shershen”. A TC -222 a Krajivica-i hajógyárban készült a TC-221 alapján 1971-ben.
Súlya 145 tonna volt, de teljes fegyverzettel elérte a 170 tonnát. Hossza 34,6 m. szélessége 6,75 m. Három M503A dízel motor hajtotta maximálisan 47 csomóval. A személyzet 24 fő volt , ebből 12 tiszt és 12 tengerész. Fegyverzete két AK-230 30mm-es ágyú, 533mm OTAM 53-206 torpedó
 
 
Aknavadász hajók:
               
 OBM 41             Dubrovnik           1995 (1970)
 
„Osa Limena“ osztályú ,orosz gyártású aknavadász hajó .Korábban a JRM szolgálatában mint  RČ-301 -Mitar Acev  hadihajó szolgált . A hajó 37,5m hosszú, 7,64m széles volt. Három M504 B2; 12.500 KS motor hajtotta maximálisan 40 csomóval. A személyzet 21 fő volt, a fegyverzete pedig két AK-230 –as 30mm-es agyú, egy 12.7 mm-es automata agyú, és négy SS N 2A „Styx“ rakéta.Az OBM 41 fegyverzetét később a JRM szolgálatában álló RC-310 «Velimir Skorpik» aknavadász hajó -horvát kézbe kerülése után -fegyrerzetével bővítették.
 
               
               
Járőr hajók:
 
Krajevica-i hajógyárban a JRM részére 1979-től 1985-ig tizenegy „Mirna” osztályú járőrhajó gyártottak. Első fázisban négy darabot, majd kettőt és végük öt darabot. A hajók 40mm-es „Bofors” D70 ágyukkal, M71 4X20mm-es négycsövű gépágyuval, „Strela „2M rakétákkal, 128mm-es „Svitac” rakétával voltak felszerelve. A hajók 146 tonnát nyomtak, 32m. hosszúak, és 6.75m. szélesek voltak. Merülési mélység 1.7 m. Két „ SEMT-Pielstick 12PA4V200VGDS” dizzel motor hajtotta a hajókat. 28 tengeri csomó sebességre voltak képesek ,”Sperry Bridge Master „ radarral és „Simrad SQS-5Q3D/SF sonárral rendelkeztek.A „Mirna „ osztályban ,1980-ban gyártották le a PČ-171 „Biokovo“ járőrhajót( a horvát hadsereg birtokába került ,mint OB-61 „Novigrad”) ,1982-ben az PČ-176 „Mukos“. (a horvát hadsereg birtokába került ,mint OB-62 „Solta”),1984-ben a PČ-180 „Cer“(a horvát hadsereg birtokába került ,mint OB-63 „Cavtat”), 1985-ben a PČ-181 „Durmitor““(a horvát hadsereg birtokába került ,mint OB-64 „Hrvatska Kostajnica” ).
               
OB-61   Novigrad                            1991 (1980)
               
PČ-171 „Biokovo“ /OB-61 „Novigrad” : a 143 tonnás hajó 32m. hosszú és 6.75m. széles volt. Két darab „SEMT-Pielstick 12PA4V200VGDS” dizel motor hajtotta és 28 tengeri csomóval volt képes haladni. Védelmét RM1216A vagy RM1216C radar és „Simrad SQS-5Q3D/SF” szonár , 1 x Bofors L/70, D70 40mm/70 ágyu , 1 x M71 Hispano 4x20mm/90 gépágyú látta el.
 
OB-62   Šolta                                    1991 (1982)
 
PČ-176 „Mukos“/OB-62 Šolta: a 143 tonnás hajó 32m. hosszú és 6.75m. széles volt. Két darab „SEMT-Pielstick 12PA4V200VGDS” dizel motor hajtotta és 28 tengeri csomóval volt képes haladni. Védelmét „ Sperry Bridge Master E” radar és „Simrad SQS-5Q3D/SF” szonár , 1 x Bofors D70 40mm/70 ágyu , 1 x M71 Hispano 4x20mm/90 gépágyú látta el.
               
 
OB-63   Cavtat                                1991 (1984)
 
PČ-180 „Cer“/OB-63 „Cavtat” ”: a 143 tonnás hajó 32m. hosszú és 6.75m. széles volt. Két darab „SEMT-Pielstick 12PA4V200VGDS” dizel motor hajtotta és 28 tengeri csomóval volt képes haladni. Védelmét RM1216A vagy RM1216C radar és „Simrad SQS-5Q3D/SF” szonár , 1 x Bofors L/70, D70 40mm/70 ágyu , 1 x M71 Hispano 4x20mm/90 gépágyú látta el.
               
 
OB-64   Hrvatska Kostajnica          1991 (1985)
 
PČ-181 „Durmitor“/OB-64 „Hrvatska Kostajnica”: a 143 tonnás hajó 32m. hosszú és 6.75m. széles volt. Két darab „SEMT-Pielstick 12PA4V200VGDS” dizel motor hajtotta és 28 tengeri csomóval volt képes haladni. Védelmét RM1216A vagy RM1216C radar és „Simrad SQS-5Q3D/SF” szonár , 1 x Bofors L/70, D70 40mm/70 ágyu , 1 x M71 Hispano 4x20mm/90 gépágyú látta el.
 
 
Tengeralattjárók:
 
 P-01      Velebit  1996 (1985)
 
„Una” osztály:
A JRM diverzáns feladatokra kifejlesztette 1981. és 1989.közti időszakban a a „Una” osztályú tengealattjárókat: P-911 „Tisa”, P-912 „Una”, P-913 „Soča”, P-914 „Zeta”, P-915 „Vardar” , P-916 „Kupa”.
A tengeralattjáról titokban képesek voltak vízi aknamezőket telepíteni ,illetve diverzáns erőket az ellenséges zónába juttatni.
A JRM miután kivonta erőit a horvátországi felségvizekről, Crna Gora –i Boka Kotor (Kotori öböl) bázison állomásoztatta „Una” osztályú tengeralattjáróit, kivéve a P-914 „Zeta” ,melyet a horvát hadsereg megszerzett és átkeresztelt P-01 „Velebit” névre és szolgálatba állítottak a HRM(Horvát Haditengerészet) kötelékébe 2001-ig. 2009-ben Crna Gora ,mint önálló állam a Boka Kotor-i öbölben lévő haditengerészeti bázison lévő „Una” osztályú tengeralattjárókkal kapcsolatban úgy határozott, hogy egy illeti Horvátországot egy Szerbiát, és Szlovéniát , kettő maradna Crna Gora –i tulajdonba. A döntés mellett javasolták, hogy az „Una” tengeralattjárókat múzeumi kiállítási tárgyként kezeljék.
 
 
   R-2M-1 egyszemélyes felderítő -diverzáns merülő
 
A 60-as években francia licensz (PR-77-es) alapján a JRM szolgálatba állította a „mini” tengeralattjárójukat, az R-2 –eseket ,melyet búvár személyzet müködtetett . Főképpen a speciális alakulat alkalmazhatták.
                                          
 
Deszantoló- aknatelepítő hajók: 
 
DBM-81              Cetina    1993
 
 
1993.évben a Split városnál lévő Brodosplit - Brodogradilište hajóüzemben  megépítették a HRM deszant-aknatelepítő hajóját a «Cetina»-t . A hajó súlya 540 tonna volt, de teljes felszereltséggel elérte a 945 tonnát. Hosszúsága 49,69 m. Szélessége pedig 10,2m. A hajót két  Burmeister & Wain Alpha Diesel 10V 23L VO 1140 kW-os dízel motor hajtotta meg, maximálisan 12 csomóval . A hajó szállító  kapacitása  300 tonna volt,. Személyzet 32 fővel látta el a szolgálatot, ebből három tiszt és hat altiszt volt a többi tengerész.A hajó Decca 1290A radarral volt ellátva . Fegyverzete: két AK-230 30mm-es 4 km hatótávolságú két lövegű ágyú, valamint egy négy  lövegű M-75 20mm-es 3 km hatótávolságú ágyú és egy négy lövegű MTU-4 «lanser» légvédelmi Strela 2-M  löveg, továbbá 100 MNS-M90 tengeri akna. 
 
 
DBM-82              Krka      1994-1995
 
1994.évben a Split városnál lévő Brodosplit - Brodogradilište hajóüzemben  megépítették a HRM deszant-aknatelepítő hajóját a «Krka»-t . Az aknatelepító-deszant hajót 1995. márciusában állították hadrendbe. A hajó súlya 750 tonna volt, de teljes felszereltséggel elérte a 880 tonnát. Hosszúsága 49,7 m. Szélessége pedig 10,2m. A hajót két  Burmeister & Wain Alpha Diesel 10V 23L VO 3,100 KS/2,28 MW1140 kW-os dízel motor hajtotta meg, maximálisan 13 csomóval . A hajó szállító kapacitása 460 tonna volt ( 300 katona ,6 tank) ,. Személyzet 33 fővel látta el a szolgálatot, ebből három tiszt és hat altiszt volt a többi tengerész.A hajó Decca 1290A radarral volt ellátva . Fegyverzete: egy Bofors L70 40mm/70 ágyú, egy  négy lövegű MTU-4 «lanser» légvédelmi  (Strela-2M/SA-N-5 Grail) löveg és 94 SAG-1 tengeri akna. 
 
Deszantoló csónakok:    
 
  DSM-501 LCT               
 
négy darab DTM-211      
 
hat darab  LCM 
 
Szállító hadihajó:
 
 PT-71  
A horvátok 1991-ben ,Šibenik-ben megszerezték, az 1956-ban Trogir-ban gyártott „Meduza” hajóosztályhoz tartózó PT-71 HRM hadihajót. A hajó 43,7m. hosszú volt, 8.2m. széles, 684KW-os dizel motor hajtotta. Védelemre egy „Bofors” 40mm. agyú és egy 20mm-es gépágyú szolgált. Tíz tengeri csomóval volt képes haladni.
 
               
 
Gyakorló-oktató hajó:  
 
A horvátok megszerezték 1991-ben a lengyel gyártású „Moma” osztályú BŠ-72 Andrija Mohorovičić oktatóhajót a JRM-től
 
 BS-72   Andrija Mohorovičić         1991 (1972)
 
BŠ-72 Andrija Mohorovičić a lengyelországi Gdansk város  Stocznia Północna hajógyárban készült 1971.évben. A hajó az orosz «Projekta 861» osztályhoz tartozott, NATO neve «»Moma». Jugoszláv haditengerészeti szolgálatba 1972-ben állították PH-33 jelzéssel. Súlya 1260 tonna volt, de teljes felszereltséggel elérte az 1540 tonnát. Szélessége 10,8 m. hosszúsága pedig 73,3 m.Két darab  Zgoda-Sulzer 6TD48 (3.600 KS) dízel motor hajtotta, maximális 17 csomóval.A személyzet 37 fő volt, ebből 4 tiszt. A hajó Racal Decca BT 502 radarral volt ellátva. Fegyverzete: egy légvédelmi PZO 20 mm-es agyú.
Parancsnoki-mentőhajó:             
 
 BS-73   Faust Vrančić      1991 (1976)
 
1976-ban a Beograd-i Tito hajógyárban elkészült a PS-12 „Spasilac” hajó, a háború alatt a horvát hadsereg megszerzett 1991-ben és BS-73 Faust Vrančić újrakeresztelt, mint parancsnoki hajót. A hajó 1590 tonna súlyt nyomott, 55.5m. hosszú és 12m. széles volt. Két 4340 „lőerős” dizel motor hajtotta, és 13 tengeri csomóval volt képes haladni. Védelmét „Kelvin Hughnes Nucleus 5000R” radar , M-71 gépágyu 2X20mm. , és M-75 gépágyu 4X 20mm. látta el. A hajó raktéri kapacitása :250 tonna rakomány, 490 tonna üzemanyag, 48 tonna víz ,5.tonna kenőanyag.
 
 
 
Folyami járőr hajók:     
 
A JNA,1952-ben (Macvanska Mitrovica ) gyártott RML-307 "Slavonac"folyami járőrhajóját megszerezték a horvátok és a PB-91 „Šokadija“ folyami őrhajóként szolgálatba állították .További két folyami járőrhajó került horvát szolgálatba a PB-92 és PB-93.
 
 
                                  PB-91 Slavonac               1991 (1952)
                                   PB-92                               
                                   PB-93                               
 
Aknavadász hajó:          
 
                                  PMB                  -
 
 
Deszantoló-roham csónakok:
 
 
 
A JRM 1980. években a tengerpart menti szigetek védelmében elkészített néhény deszant hajót.
1977-ben a Korcula sziget Vela Luka-i „Greben” hajógyárban elkészült a DJČ-615 tip. "11" deszant –roham hajó. A horvát hadsereg 1991-ben megszerezte és DJB-104 szolgálatba állította a haditengerészetében. 1983-85-ben szintén a „Greben „ gyárban elkészült a DJČ-624 tip. "22", mely a horvát haditengerészetben DJB-106 néven szolgálatba állítottak. Hasonló sorsra jutott az 1978-ban a „Greben” gyárba elkészült DJČ-613 tip. "21", mely DJB-107 szolgált a HRM-ben. Az 1983-85. „Greben” gyártott DJČ-623 tip. "22" a horvátok DJB-105, az 1977.”Greben” gyártott DJČ-612 tip. "11" pedig DJB-103 márkanévvel állították a HRM szolgálatába. Az 1977-ben „Greben” gyártott DJČ-602 tip. "11" és DJČ-603 tip. "11" a HRM , DJB-101 és DJB-102 márkanéven állították hadrendbe.         
 
               DJB-101                              
                DJB-102                             
                DJB-103                             
                DJB-104                             
                DJB-105                             
                DJB-106                             
                DJB-107                             
 
Deszantoló –aknatelepítők:          
 
  DSM-110-1991. évben a horvátok hadizsákmányként a saját haditengerészetükben                                                                 szolgálatba állították.
                              
DTM-219-1991. évben a horvátok hadizsákmányként a saját haditengerészetükben                                                                 szolgálatba állították.
                              
 PDS-713 -1991. évben a horvátok hadizsákmányként a saját haditengerészetükben                                                                 szolgálatba állították.
            
 
 Folyami szállító hajók:  
 
               R-302     Bizon    
                R-303                   
 
Bárkák és yachtok
 
A háború első fázisában ,három bárka is a HRM kezébe került a BRM-83 (gyártva:1981.Punat) búvár bárka , BMT-51 szállító bárka (1978-1981.Punat) , ,”Krasnica” motoros bárka (Punat 1978-81) valamint két darab 1951. (Split) gyártott vontatóhajó LR-71, LR-73 HRM. Horvát kézre kerültek az 1963-ban Korcula-án gyártott „Podgorka” yacht (HRM:Ucka) ,az 1987-ben Kraljevica-ban gyártott yacht ( HRM: Jadranka),valamint „Zrinska „ és Cista Velika” yacht-ok.
 
 
 1992.évben  a HRM, a   Zadar környéki szigeteken (Dugi otok, Uglanj, Sestrunj, Rivanj,Molat, Premuda, Ist, Olib ,Silba,Skarda , Pasman, Kornat) 1991.nyarán megalakuló  horvát válságkezelő stáb és önkéntes félkatonai egységei által létrehozott   „Otočki „OB Sv. Mihovil”” zászlóaljból  létrehozza a „Dugi Otok”  Vegyes Tengerészgyalogos Egységet ( Mješovitog odreda mornaričkog pješaštva -MOMP) „Ugljan-Dugi otok” ,mint a haditengerészet különítményét.
 
kapcsolódó link
 
 1992.01.19-én a Hvar sziget fegyveres egységét  megreformálják, és áprilisától mint vegyes tengerészgyalogos különítmény  (Mjesovita Odreda Mornaricka Pjesastva/ MOMP Hvar) folytatja funkcióját. A folyamatos hadrendi létszámfeltöltés, fejlesztés, képzés a zászlóaljnál 1992.június 17-én zárult le.1992. júniusától a MOMP-Hvar tartalék erőt képezett a Horvát Hadsereg (HV) haditengerészetének (HRM) parancsnoksága alatt. 
Kapcsolódó link:
 
Kapcsolódó link a Jugoszláv Haditengerészet :
 
felhasznált irodalom: www.domovinskirat.com

                                        www.hrvatski-vojnik.hr

 http://hr.wikipedia.org/wiki/Brodovlje_Hrvatske_ratne_mornarice

http://hr.wikipedia.org/wiki/Hrvatska_ratna_mornarica

 

 

A mappában található képek előnézete HRM-Horvát Haditengerészet

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.